Een regenachtige zondag, november 2013

Het was op een regenachtige zondag in november 2013 toen Frans Alma en Ronald Machiela een kijkje gingen nemen bij Be Quick ‘1887 in Haren om te zien of een zondagse voetbalschool mogelijk ook iets voor de jeugd in Leeuwarden zou kunnen zijn.

Beiden waren als jeugdtrainer actief in de onderbouw bij FVC en wilden graag aan spelers iets extra’s meegeven in hun ontwikkeling. Dit bovenop de trainingen bij hun eigen voetbalvereniging, op alle niveaus en in een veilige en positieve leeromgeving.

Mede dankzij de steun van enorm veel trainers, vrijwilligers en sponsoren groeiden ze met Voetbalschool Doelbewust de afgelopen jaren uit tot een begrip in de regio. De voetbalschool heeft enorm veel, veelal terugkerende, deelnemers mogen verwelkomen en de mogelijkheid kunnen bieden om zich zowel binnen als buiten het veld verder te ontwikkelen.

Daarbij hadden de trainers met de ‘huisregels van VSDB’ op een goede manier ook aandacht voor het gedrag en de houding van de deelnemers. Daar waar de jeugdspelers bij de start van de voetbalschool nog veelal uit de onderbouw van FVC afkomstig waren, veranderde dat al vrij snel en stroomden in volgende modules ook jeugdspelers van andere verenigingen in.

Uit de database blijkt dat de voetbalschool de afgelopen jaren veel jeugdspelers heeft mogen verwelkomen van maar liefst 26! verschillende verenigingen (St. Annaparochie, Be Quick Dokkum, Blauw Wit’34, SC Bolsward, vv Dokkum, SC Franeker, LAC Frisia 1883, LVV Friesland, FVC, vv Hardegarijp, vv Irnsum, SC Joure, SC Leovardia, LSC 1890 Sneek, vv Minnertsga, MKV’29, Nicator, vv Oosterlittens, ONS Sneek, vv Rijperkerk, SC Stiens, Sparta Deinum, SSS’68, WWS, Zeerobben en Leeuwarden Zwaluwen) uit de gehele provincie.

Ondanks dat de Voetbalschool de afgelopen jaren een groot succes was, hebben Frans Alma en Ronald Machiela in 2020 toch besloten om te stoppen met de Voetbalschool. Frans wilde andere dingen ondernemen en Ronald stortte zich op de uitdaging om samen met andere betrokkenen een heuse zaterdagtak bij FVC op de kaart te zetten. De laatste training van de module 2019-2020 van Voetbalschool Doelbewust vond, onder bijzondere corona-omstandigheden en met gemengde gevoelens, plaats op zondag 7 juni 2020.

Inmiddels zijn we nu bijna een jaar (april 2021) verder en zijn de corona omstandigheden helaas nog niet heel veel anders geworden. Achter de schermen is er echter wel enorm veel gebeurd. Zoals al een beetje verwacht werd de voetbalschool door veel betrokkenen, spelers, ouders, trainers, sponsoren en club, flink gemist. Dit was de aanleiding om met elkaar te bekijken of we hier niet op een geheel nieuwe wijze invulling aan zouden kunnen geven.

De gesprekken hierover zijn dusdanig positief verlopen dat er is besloten om Voetbalschool Doelbewust onder te brengen in een nieuw op te richten stichting, Stichting Doelbewust Friesland. Een stichting zonder winstoogmerk en met een prachtige ideële doelstelling. "Het ontwikkelen van ieders talent, ongeacht afkomst of niveau, in een plezierige en veilige omgeving zowel binnen als buiten het (voetbal)veld. En dat niet alleen door middel van het aanbieden van extra evenementen voor jeugdspelers maar ook door het geven van lezingen en workshops aan clubtrainers.

Naast de Voetbalschool, die gecoördineerd wordt door Robin Edens, Niek van der Hoek en Stefan Machiela, zal de stichting zich ook bezig houden met het organiseren van maatschappelijke projecten, het al vermelde opleiden en begeleiden van (club)trainers en het organiseren van (boarding)toernooien.

Op dit moment worden hierover met verschillende personen/partners gesprekken gevoerd en op korte termijn hopen we daar meer over te kunnen vertellen. Eén ding is echter al wel zeker. Na de zomervakantie van 2021 zal de Voetbalschool weer volle bak gaan draaien! Op zondag 12 september 2021 staat de start van de Najaarsmodule 2021 gepland! Zoals gebruikelijk zal dit wederom op Sportpark Wiarda, bij onze trouwe gastheer voetbalvereniging FVC, plaats vinden.