Wesley Sneijder

Wesley Sneijder benadrukt het belang van oefenen en maken van veel balcontacten. In ‘Het Nieuwsblad’ schreef Wesley Sneijder, speler van het Nederlands Elftal op 18 december 2003:
 ‘‘Ik kreeg, toen ik zeven jaar was, net als alle andere E-pupillen bij Ajax een bal aan een touwtje mee naar huis. Elke avond thuis een paar uur met beide benen oefenen, had de trainer gezegd. Vanaf het begin heb ik geen avond overgeslagen. Daar pluk ik nu de vruchten van.’’

Naast het verbeteren van je techniek is de minisoccerbal een middel, die in combinatie met de juiste oefeningen, zorgt voor verbetering van de algemene motorische ontwikkeling. Iets waar kinderen de rest van hun leven profijt van zullen hebben. Met andere woorden controleer de bewegingen en verbeter je techniek!

Wat is de Mini Soccer Bal

De minisoccerbal is een voetbalnetje met een koord waaraan een blokje is bevestigd. In dit netje wordt een bal gestopt ter grote van een handbal. De grootte en het gewicht van de bal kunnen variëren en worden aangepast aan de leeftijd van de speler.

Door het gebruik van de minisoccerbal blijft de bal altijd binnen het bereik van de speler en daardoor kunnen de trapbewegingen vaak herhaald worden. De minisoccerbal is een uitstekend hulpmiddel om individueel oefeningen uit te voeren. Hij/zij hoeft niet steeds achter de bal aan te lopen om zijn/haar bal na een trap op te halen.

Het constant trainen van verschillende voetbaltechnieken met de minisoccerbal geeft een speler zekerheid en vertrouwen. Passen komen bij medespelers aan, de reactiesnelheid ligt hoger, nauwkeurigheid in schotprecisie neemt toe en daardoor ontstaan er in wedstrijdsituaties veel meer succesvolle doelpogingen.

Het voortdurend links en rechts trappen zorgt ervoor dat je perfect tweevoetig wordt en dat je bekken soepel en recht blijft staan, zodat je kans op blessures verlaagt.

VERBETER JE LICHAAMSBEHEERSING

Minisoccerbal trainingen hebben bewezen – door middel van neurologisch onderzoek – coördinatief een groot positief effect te hebben. Door onder andere het trainen van de oog – hand en oog – voet coördinatie, train je meerdere schakels en zenuwen (biomichanica).

Indien je het eigen lichaam niet onder controle hebt, zal controle over de bal of controle over bewegingen niet mogelijk zijn. Een juiste voetplaatsing en voetdraaiingen, in combinatie met bekkenstand en andere schakels zoals knie en onderbeen, zijn van wezenlijk belang. Minisoccerbal trainingen kunnen hier veel aan verbeteren, zeker in de leeftijdsfase van 6 t/m 12 jaar, waarin motorische trainingen van essentieel belang zijn.

Voetbal is een dynamische sport
Voetbaltraining vraagt specifieke aanpassingen van het lichaam en de geest. Hoe train je concentratie, aandacht, motivatie, teambuilding, evenwicht, looptechniek, coördinatie, tweevoetigheid etc… zonder dat je door te veel competitie- en/of prestatiedruk emotioneel het leerproces stillegt.

Daarnaast is bewegen op je voorvoeten en controle op je evenwicht essentieel bij snelheidstraining. Voetbal is een dynamische sport. Vanuit je voorvoeten kun je veel sneller wegsprinten en heb je direct spierspanning. Bij de trainingen van minisoccerbal kan de speler een scherp beeld krijgen van de voetplaatsing en draaiing, door bijvoorbeeld een stip of stok neer te leggen, waar de voet op terug of over moet komen. Hierover meer in onze oefenstof.

Belangrijke aandachtspunten en leermomenten tijdens het trainen met minisoccerbal:

-  herhaling
– concentratie
– oog-hand coördinatie
– oog-voet coördinatie
– timing (bal op laagste punt onder controle krijgen)
– gewrichtsmobiliteit en –stabilisatie
– evenwicht
– loopcoördinatie
– bewegelijkheid
– balvaardigheid
– motorische waakzaamheid
-  tweehandigheid
– tweevoetigheid
– verlaagde weerstand
– creativiteit
– uithouding
– snelheid
– kracht (specifiek)
– ruimtelijke oriëntatie (links-rechts)
– motiverend

GEBRUIK

Lees onderstaande tekst goed door om optimaal te kunnen trainen met de minisoccerbal.
Aan het touw bevindt zich een rubber handvat/blokje dat verplaatst kan worden naar boven en naar beneden. De lengte van het touwtje moet als volgt worden vastgezet:

1. De bal naast je lichaam laten hangen met het zwarte blokje in de hand
2. Houd het blokje op heuphoogte zorg ervoor dat de bal ongeveer 10 centimeter van de grond hangt
3. Touw dat over is, wikkel je om het zwarte blokje heen
4. Houd het blokje vast, knokkels naar boven en het handvat in de hand en het koord tussen de middel- en ringvinger
5. Bij de oefeningen je arm iets mee bewegen